Начална страница

петък, 9 декември 2011 г.

Медена къщичка


Това е захарна къщичка, направена от медено тесто и слепена с белтъчена глазура (роял айсинг), декорирана със всичко подходящо за ядене, което ми попадна пред очите. Хубавото е, че къщичката е много красива и издържлива и като конструкция и като вкус. Можете да си я приготвите в началото на коледните и новогодишни празници и да си хапнете дори след тях. Практична е - хем става за хапване, хем за украса. Можете да я подарите на деца или скъп човек. Можете да я използвате дори за свещник на масата. От топлина на пламъка, ароматите от тестото се усилват още повече и стаята се изпълва с аромат на празник. Задължително е да има и коминче, за да не са запали и най-добре да се наглежда дори и да има такова. 

Има различни шаблони и образци за къщички в интернет - високи, ниски, с остър покрив или обратно. Можете да си направите ваш шаблон и да си го запазите за следвашата година. Можете да експериментирате с различните прозорчета и отвори, в зависимост дали ви харесва по-ажурен вариант или по-плътен. Всякакви цветни бонбонки, пръчици и бисквитки могат да освежат вида на вашата композиция. 

Аз си закупих специален комплект от пластмасови шаблони, но сякаш си харесвам повече стария от картон, макар и омазнен и пожълтял.


Има най-различни рецепти, за меденки и сигурно всяка една от тях е добра. Аз помня от дете меденките на майка ми. Вкусни и ароматни. Цялата къща ухаеше. Използвам нейната рецепта и много я харесвам, въпреки, че опитах и други. Направих различни опити, добавих някои допълнителни подправки към рецептата, но първоначалния вариант сякаш ми се получава най-приятен и вкусен. Многото аромати едновременно сякаш се подтискат взаимно, вместо да се допълват. Все се заричам, че няма да добавям нищо друго освен мноооого канела и карамфил. Медът ги допълва достатъчно. Никакъв микс от подправки за меденки, които се продават, никакъв джинджифил, бахар, индийско орехче и т.н. 

Рецептата за тестото е за нормални меденки и е същото от което изрязвам детайлите на къщичката. Ако на някой не му се получават фигурите, направо може да премине на вариант бисквити с други предпочитани форми.


Необходими продукти за меденото тесто (без украсата): 
  • 2 яйца; 
  • 1 к.ч. мед; 
  • 1 ч.ч. кристална захар; 
  • 1/3 ч.ч. олио (аз слагам 1/2ч.ч. дори понякога я надвишавам добавяйки я при месенето); 
  • 1/2 кг брашно (приблизително); 
  • 1 ч.л. хлябна сода; 
  • 1/2 ч.л. канела на прах (на вкус, аз надвишавам дозата); ; 
  • 1/2 ч.л. счукан или смлян карамфил (на вкус, аз надвишавам дозата). 

Начин на приготвяне:

Разбиват се яйцата (със стайна температура) със захарта до побеляване. Прибавя се меда (да не е захаросан и освен това аз го затоплям в микровълновата леко), канелата, карамфила и олиото. След като се обърка добре, прибавя се и брашното с бакпулвера. Разбърквам с миксера (кухненския робот), докато тестото позволява и преди да се е втвърдило. След това се доомесва с ръце - тестото трябва да е сравнително меко. Ако се прекали с брашното по време на месенето, след изпичането меденките ще се нацепят и освен външния си вид ще променят и вкуса си разбира се. Не се меси много, колкото да се събере на топка и да не лепне, но да си остане меко. Завивам го със свежо фолио и го оставям да преседи поне 1-2 часа в хладилника, преди да започна да работя с него. Не е фатално ако се започне веднага, но препоръчително е да се остави да почине на хладно и ароматите да се смесят. Последните пъти го правя вечерта, преди деня на приготвянето на меденките. когато се охлади се втвърдява допълнително, така, че внимавайте да не стане прекалено твърдо и да се рони. Заради това и завиших количеството на олиото на 1/2ч.ч. Не е фатално да сложите по-малко и после при работа ако лепне, добавете още мазнина, но не прекалявайте с брашното - не само, че рискувате да стане ронливо, но и безвкусно. Според мене се получава едно много приятно за работа тесто с плътността и мекотата на пластелин. На мене ми е любимо за работа. 

Обожавам аромата в кухнята и коледните фигурки, с които режем курабийките (детайлите на къщичката). Тестото е пластично и позволява много вариации за оформление. Опитвала съм и да го боядисвам, но след изпичане боята сякаш не се забелязва достатъчно, защото самото тесто си е бежово-кафяво от изходните продукти (мед и подправки). За тези, които имат голямо количество сладкарска боя не е невъзможно, особенно ако ще боядисат само някои фрагменти. Аз си разточвам една част и другата отново прибирам хладилника, да не се отпуска. Разточената кора е с дебела около 6-8мм. Изрязват се или оформят фигурки по желание, може да се направят и просто медени топчета със забито орехче отгоре.



Пекат за около 5-10 мин. (според печката) в предварително загрята, не много силна фурна на по-голямо разстояние една от друга - поне 1 см, защото ако са разточени по-дебело се раздуват леко и се разстилат настрани. Изпичането е до порозовяване на краищата, особенно ако искате да останат по-меки. Дъщеря ми ги предпочита препечени и хрупкави. Ако ви се слепят части от формите не се притеснявайте. Докато са все още горещи с остър нож разрязвате по контура на фигурката - тогава са съвсем мекички. 

Особенност при приготвянето на медената къщичка е, че за да съвпаднат добре всички страници при сглобяване е необходимо след изпичане да се коригират ръбовете. Това почти винаги се налага защото печивото се раздува леко. Налагате отново шаблона върху вече готовите плоскости и с остър нож смело изрязвате ненужното. Трябва да се работи много бързо, защото при застиване на тестото се втвърдява като камък. Ако не успеете вмъкнете тавичката за кратко отново във фурната и продължавайте. Изрезките са за дегустация или за декорция на самата къщичка. 



След като изстинат бисквитите (детайлите), внимателно се отлепят от хартията за печене и се остават окончателно да изстинат. Препоръчително е това да става на хоризонтална скара, за да не се деформират. Всички меденки са като камък през първите 1-2 дни. Може да ги слепите с мармалад или да ги съхранявате в кутия с парченце ябълка, за да омекнат. Ако ги декорирате с роял айсинг изцяло, те допълнително ще се изсушат и втвърдят.


Слепването и рисуването на отделните детайли на къщичката става с Роял айсинг (Royal Icing). Тук има разработена специална семинарна тема, която е много подробна и аз предпочитам да ви насоча към нея.



Аз си начертах сама свой. Видях и използвах доста подробно описание на изработване на къщичка - шаблон, слепване и украса:

От тестото, което ви остане можете да си изрежете с формички за бисквитки.
Виждам, че вече съм публикувала украсени коледни меденки в блога си, които може да видите туктуктук и тук. Те са правени със същото тесто и оцветен айсинг.

Тук ( част 1 и част 2) инструкции за приготвяне на роял айсинг, с който ще декорираме.
Тук нанасяне на айсинга.
Тук как да декорирате медени къщи.
Тук може да видите едно много забавно клипче за украса на медени къщички.

Благодаря Ви за посещението и преценката на моите рецепти! Моля, снимките в този блог, да не се копират. Възпроизвеждането на част от снимката без съгласието на автора е забранено. Ако използвате идеите ми, допълнително ще съм Ви благодарна ако посочите линк към публикациите ми.

11 коментара:

  1. Страхотни сладкиши! Поздравления!

    ОтговорИзтриване
  2. Ех, че приказноооо...!!!
    Страхотна е!
    Завиждам на ентусиазмът ти:)

    ОтговорИзтриване
  3. Чудна коледна къщичка, Или!
    Майсторски построена и художествено украсена!
    Прекрасна е!
    Поздрави и хубав уикенд!

    ОтговорИзтриване
  4. Благодаря Ви!
    Къщичката се прави по-лесно от колкото изглежда и се описва. Трудността е по-скоро при слепването на отделните части. Сложността е в приготвянето и залепването на айсинга. Придържа се, докато се слепят стените и след като добре се стегне, тогава се прикачва покрива и комина. Залепне ли един път, къщичката и фигурките стават много здрави и дори трудно се разчупват при ядене. Украсата е истинско удоволствие и предизвикателство за развихряне на въображението.

    ОтговорИзтриване
  5. Много е красива!
    И аз всяка година се каня да направя, но така и не съм досега.

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравей Или.Време е и аз да се похваля.Благодарение на теб и твоите споделени идеи,вече си имаме страхотна къщичка и коледни украсени сладки.Много съм ти благодарна и съм много щастлива,защото това ми беше първия път за приготвяне на айсинг и беше успешен.Желая ти много весели и незабравими празници ,и разбира се пълни трапези.
      И ако искаш да погледнешhttp://sphotos-f.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-prn1/532576_746679282086291_604319215_n.jpg
      http://sphotos-g.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/406681_746679488752937_620395831_n.jpg
      http://sphotos-e.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/282489_746679765419576_496780273_n.jpg

      Изтриване
    2. Маги, много се зарадвах, че ми писа!
      Радвам се, че съм била полезна със споделения си опит. Аз също се учих по този начин. Важното е, че си се престрашила да опиташ. Виждаш, че не е трудно и зареждаш всички около тебе с много цветове и празнично настроение.
      Справила си се отлично! Весели празници!

      Изтриване
  6. Здравейте! Реших да направя къщичката, спазвах абсолютно точно рецептата, но тестото стана толкова ронливо, че въобще не можеше да се работи с него! Прибавях брашното постепено и още докато лепнеше си беше ронливо някак! Аз съм майстор на печивата и за пръв път ми се случва такова нещо!Дали пропорциите не са объркани или има някаква особенност при приготвянето?

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. Здравейте! Съжалявам, че сте имали тнакъв проблем. От години приготвям тази рецепта, тя е от мамините тефтери и изпитвана многократно. Размишлявам от къде може да се получило така ронливо тестото, защото според мене, това е най-приятното тесто за работа. С него съм направила много меденки, което може да видите в блогя ми.

      Допускам, че проблемът може да е дошъл от:
      1. Прекалено големи яйца;
      2. Мед, който е бил силно загрят и втечнен.
      3. Тестото е било прекалено топло при месенето.
      Това може да е довело до поемане на повече брашно, заради което тестото да е станало първо силно лепкаво, после ронливо.

      Задължително изчаквам да почине в хладилника и добре да се охлади. докато работя с част от тестото, останалото го връщам пак на студено, за да седи стегнато.

      Изтриване

Благодаря Ви, че отделихте време да се отбиете тук и да споделите Вашето мнение!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...